مقاله انجمن

پس از اشاعه گزارش هایی درمورد آزمایش مثبت ویروس SARS-CoV-2 دو سگ در هنگ کنگ، جدیدترین اخباری که موجب نگرانی صاحبان حیوانات شوهردار شده است، خبری است که درمورد گربه ای منتشر شده که علائم ظاهری ویروس عامل کووید ۱۹ را دارد. اخیرا، ابتلای صاحب گربه به کووید ۱۹ ازطریق آزمایش تأیید شده بود. گزارش شده که یک هفته بعد، گربه نیز دچار مشکلات تنفسی و اسهال شد.

دامپزشکان دانشگاه لیژ بلژیک گربه را برای ویروس SARS-CoV-2 مورد آزمایش راحتی دادند و ژنوم ویروس را در مقیاس های استفراغ و گاز او نمره دادند. آیا اکنون باید ناراحت مسری ویروس داخل گربه ها باشیم؟ به طور خلاصه، هنوز خیر. قبل از هرگونه نتیجه گیری در این مورد، باید نخست به چندین سؤال بنیانی پاسخ دهیم.

بسیاری از افراد این سؤال را مطرح می کنند که آیا ویروس کرونا تشخیص داده شده داخل گربه واقعا ویروس SARS-CoV-2 است خواه می تواند ویروس کرونای کاملا متفاوتی باشد که مختص گربه ها است و چندین دهه است گربه های سرتاسر جهان را آلوده می یواش.مقاله های مرتبط:موج دوم کووید۱۹؛ نگرانی از بازگشت ویروس کرونا با رفع محدودیت ها در چینخطر ضعف براثر ویروس کرونا درون کمین کپی های بزرگابهام پیاده شدن قاعده انتشار آئروسل: ویروس کرونا واقعا از طریق محیط منتشر می شود؟

ویروس کرونا در گربه سانان به دو شکل وجود دارد: یکی سبب بیماری گوارشی خفیفی می شود و دیگری علت بیماری بسیار کشنده ای به نام التهاب صفاقی عفونی گربه سانان (FIP) می شود. ویروس های کرونا گربه سانان ازنظر ژنتیکی تضاد اضافی با ویروس SARS-CoV-2 دارند. این بدان معنا است که اگر آزمایش گربه موردنظر درست ایفا شده باشد، تمایز بین دو نوع ویروس نباید کار اشکال باشد.

آزمایش استاندارد تشخیص ویروس SARS-CoV-2 تنها ژنوم ویروسی را تشخیص می دهد. این نکته را درون حافظه داشته باشید که این آزمایش ذرات ویروسی «زنده » یا عفونی را نمره نمی دهد بنابراین غیرممکن است بتوانیم بگوییم که آیا ژنوم یافت شده تو گربه از مورچه ای بوده که می توانسته تکثیر پیدا کند. برای مدال دادن عفونت زایی به انجام آزمایش های بسیار بیشتری نیاز است. این امکان بود دارد که گربه غذای آلوده ای را زده باشد و ویروس به سادگی از روده ی او عبور کرده باشد. البته چنانچه مقادیر زیادی از مواد ژنتیکی ویروسی در گربه نمره داده شده باشد، احتمال این مورد کم است اما چنین داده هایی هنوز منتشر نشده است.



آزمایش PCR عزب حضور RNA ویروسی را علامت می دهد و نمی تواند بگوید که آیا ویروس قدرت عفونت زایی دارد یا خیر

درحالی که دو مورد SARS-CoV-2 که در سگ ها گزارش شد، علائم بالینی آشکار مرتبط با کووید ۱۹ را نداشتند، گربه ای که اخیرا مورد توجه رسانه ها صبر گرفته است، دچار علائم تنفسی بوده است. ولی همان نعوظ که هر دامپزشکی هم می داند، گربه ها ممکن است بوسیله دلایل مختلفی از آسم گربه سانان گرفته تا مصیبت قلبی، دستخوش مشکلات تنفسی شوند. بوسیله همین ترتیب، فهرست طولانی درمورد علت لینت مزاج در گربه ها وجود دارد. عاری وقوف از جزئیات بالینی این مورد نمی توانیم بگوییم که آیا COVID-19 مسئول این بیماری بوده است یا اینکه این دو وضعیت به نعوظ تصادفی با غصه صورت داده اند.

خوشبختانه هنوز هیچ مدرکی مبنی بر انتقال ویروس ازطریق حیوانات خانگی به انسان وجود ندارد. این جریان نیز انگیزه دلگرمی است که اخیرا یک آزمایشگاه مبصر تشخیص دامپزشکی اعلام کرده است که آن ها صدها استاندارد گربه و سگ را برای ویروس SARS-CoV-2 تک آزمایش قرار داده ولی نتیجه ی آزمایش هیچ کدام مثبت نبوده است. نیز باتوجه به اینکه از تاریخچه ۳۰ مارس، بیش از ۷۲۰ هزار تک انسانی در سرتاسر جهان وجود داشته است، می استعداد فرض کرد که اگر ویروس به سادگی موجب بروز بیماری در حیوانات شوهردار می شد، تاکنون بااطلاع آن شده بودیم.

 بیشتر بخوانید:رئیس جمهور: اجرای نمونه قرنطینه چینی تو ایران و هیچ قلمرو دیگری امکان پذیر نبودبیش از ۴۰۰ پیرامون ی آنلاین رایگان؛ بهترین فرصت تحصیل تو زمان مسری بیماری کووید ۱۹توقف توسعه تلسکوپ فضایی جیمز وب در پی مسری کروناموج دوم کووید ۱۹؛ نگرانی ها از بازگشت ویروس کرونا با رفع محدودیت ها داخل چینایالات متحده از داده ها جا یابی تبلیغات موبایل برای مطالعه نحوه اتساع کرونا بهره می گیرد
  • ۹۹/۰۱/۱۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی