مقاله انجمن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، پری صالحی همسر هوشنگ ظریف که خویشتن از نوازندگان پیشکسوت ویولن و قیچک است با تایید اطلاع درگذشت باریکه به ایسنا گفت که همسرش امروز در ۸۱ سالگی بوسیله علت ایست قلبی جابجایی.

او همچنین درباره عادات تشییع این هنرمند گفت: فعلا چیزی روبرو حلق و داخل شرایط حاضر برگزاری تشریفات با ازدحام آدم فقره درستی زدودن.

هوشنگ ظریف چند سالی حیات که از مصیبت آلزایمر رنج می برد و چندی پیش داخل مراسم اختتامیه سی وپنجمین جشنواره موسیقی فجر از او سرنوشت شد.

این هنرمند عرصه موسیقی سال ۱۳۱۷ در تهران متولدشد. از نوجوانی در هنرستان موسیقی ملی و  هنرکده برجسته موسیقی تحصیل آموزش مات را نزد  موسی معروفی و علی اکبر شهنازی  شروع کرد. وی از سال ۱۳۳۷ در وزارت اتیکت و هنر، سازمان پیش آهنگی ایران، راه اندازی خدمات اجتماعی کشور، هنرستان عالی موسیقی ملی، واحد موسیقی سازمان زرتشتیان ایران (فروهر)، هنرستان های پسران و دختران، دانشگاه های موسیقی بوسیله فراگیری موسیقی مشغول بود .

هوشنگ ظریف به عنوان تکنواز تار در ارکسترهای متعدد سازمان ملی موقوف بوسیله وزارت ادب و هنر ، دسته لله فرامرز پایور، رادیو تلویزیون ملی ایران، ارکسترهای موسیقی سنتی وابسته بوسیله وزارت فرهنگ و هنر و ... درگاه داشته و اجراهای متعددی در کشورهای اروپایی و آسیایی به روی صحنه توقیف است.

ظریف در اوایل دهه ۷۰ موفق به دریافت نشان درجه یک هنری از وزارت ادب و ارشاد اسلامی شد که معادل مدرک دکتراست.

او متجاوز از ۵٠ سال از عمرش را به آموزش موسیقی پرداخته است و رگه پای پررنگی تو تاریخ موسیقی ایران بر جای گذاشته و با بهره گیری از محضر استادانی زیرا که علی اکبرخان شهنازی، روح الله خالقی، موسی و جواد معروفی، چنان مهارتی در نواختن «کدر» کسب کرد که شاگردانش هر کدام چهره های تارنوازی شدند که می قابلیت به چهره هایی از طرف حسین علیزاده، داریوش طلایی، ارشد طهماسبی و حمید متبسم رمز کرد.

ظریف بوسیله نواختن سه کدر و تنبک همچنین آشنایی طولانی داشت و علت تدوین وضع نوازندگی تنبک با حسین تهرانی همکاری کرد که حاصل این همدستی دوکتاب با عنوان «آموزش تنبک» به چاپ گویا است و درون ویرایش ردیف های آوازی محمود کریمی استاد آواز ایران نیز کتابی با عنوان «ردیف آوازی موسیقی سنتی ایران» طبع شده است. از دیگر آثار او می نبوغ بوسیله کتاب ها و مجموعه های صوتی پایین تر اشاره کرد: نت نگاری و ویرایش چهار تاریخچه درباره لله لطف الله مجد، اسد الله مجد، جلیل شهناز، فرهنگ شریف وابراهیم سرخوش/تاریخ های  دستور مقدماتی مات و سه تار، کتاب اول و دوم و سوم هنرستان موسیقی.

ظریف در دستور کار های متعدد گل های رنگارنگ، چندین کاست تکنوازی از جمله آلبوم «اصفهان دشتی» را نیز در کارنامه خود به یادگار گذاشته است که در این آلبوم علاوه بر گوشه هایی از اصفهان و دشتی سه قطعه «دختر ژولیده»، «بندباز» و «ژیمناستیک موزیکال» از آثار کلنل علینقی وزیری به عمل درآمده است. همچنین آلبوم های بی نهایت به همراه گروه فرامرز پایور، گوشه هایی از ردیف موسی معروفی بوسیله کوشش کامبیز پدیدار روان ،نسخه صوتی کتاب دستور مقدماتی مات و سه گانه تار و... نیز از فعالیت های موسیقی این استاد بوده است.
  • ۹۸/۱۲/۱۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی