مقاله انجمن

بیش از ۳ دهه دفن زباله درجنگل های این منطقه و خلق کوه ۹۰ متری ازآن، حاصلی سوا بیماری های پوستی، تولید شیرابه سمی و آلودگی زیست محیطی بخاطر شهروندان منطقه و رودخانه های منتهی به دریای خزر نداشته است. سال هاست احداث تصفیه بناء شیرابه، انتصاب وسیله زباله سوز و ساماندهی پسماند از مطالبات مردم رشت شده است. درحالی که رسانه ها و فعالان زیست محیطی مدت های زیادی است نسبت بوسیله خطرات و تهدیدات زیست محیطی شیرابه های زباله سراوان و ورود آن به رودخانه ها، تالاب انزلی و دریای خزرهشدارمی دهند، اما دراوایل مهر ماه شهردار رشت گفته وجود: «مشکل سراوان بوسیله بسیار از ۲۰ سال پهلو می گردد و تجسس و ردیابی این موضوع زمانبر است»!

وی با رمز به آماده نبودن زیرساخت ها برای نصب دستگاه زباله سوزی که از مدت ها پیش خریداری شده گفته وجود: راه اندازی و نصب این دستگاه بوسیله منابع مالی مالی اضافی نیازمند است و ما منتظر کارشناسان آلمانی بخاطر انتصاب و سیاق اندازی این وسیله هستیم. اما اکنون بوسیله فاصله یک ماه از سخنان شهردار درخصوص کمبود منابع اعتباری برای انتصاب خاکروبه سوز، وی دراظهار نظری دیگر خبرازشروع بکار احداث دستگاه زباله سوز در رشت داد و گفت: زمین زباله سوز به پیمانکار تحویل شده، مهندسی مشاوره مربوط بوسیله پیدایش سوله و سایر اقدامات مربوط به تامین اعتبار عمل شده و تو حال حاضر، هیچ مشکلی دراین باره نداریم و تنها پیمانکار باید کار را آغاز درنگ.

وی پروژه پیدایش و روزی برداری از وسیله زباله سوز داخل رشت را ۵۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: فعلا مشکلی برای احداث تصفیه خانه شیرابه داخل سایت سراوان وجود ندارد و برای اتمام این تصفیه خانه، عملیات تو ۲ شیفت موثر با سرعت در حال عمل است و برابر برنامه ریزی ها، اگر موانع و مشکلی پیش نیاید، کمتر از ۳ ماه آینده بوسیله نصیب برداری می رسد. حجم های جدید مالی بخاطر ساماندهی پسماند گیلان

در حالیکه شهردار رشت، مشکلات مالی و حاضر بودن تخصیص به موقع منابع را دلیل اصلی نصب نشدن دستگاه خاکروبه سوز در سراوان اعتراف کرده حیات اما «پویا شهشهانی» مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان گیلان خبر از ایجاد حجم های جدیدی داخل ساماندهی پسماند استان و تخصیص منابع متاخر می دهد. شهشهانی افزود: بین سال های ۹۵ تا ۹۷ درون حدود ۷۴ میلیارد تومان اعتبار ملی از لفظ بخت بوسیله مدیریت پسماند گیلان اختصاص داده شد که بعد از رایزنی های بسیار تو تهران موفق به منحصر آن شدیم. از این مبلغ فقط ۳۰ میلیارد تومان بخاطر معامله و انتصاب دستگاه خاشاک سوز و ابینه فنی آن در سراوان رشت خاص یافت و مابقی درون پروژه های مختلف شبیه ابداع جاده دسترسی به سراوان، خرید سامان آلات کارخانه وهله آلی و کارخانه های کمپوست لنگرود و انزلی نفقه شد.

وی از انحصار قدر ۳۱۴ میلیارد تومانی مصوبات سفر آخر رئیس جمهوری بوسیله گیلان نیز گفت و دنباله داد: ۲۳۰ میلیارد این مبلغ وهله دیگر به دستگاه زباله سوز سراوان دلبستگی گرفت و ۸۴ میلیارد پایا الباقی به بهسازی مکان های دفن خاکروبه و کارخانه های کمپوست طاس استان ویژه داده شد.
شهشانی به حاجت ۳۰۰ میلیاردی دیگر دراین بخش رمز کرد و افزود: باید تا پایان برنامه ششم توسعه، دیگر زباله ای برای تدفین درون مراکز پسماند استان نداشته باشیم و همگی تلاش کلکسیون استان اینست که زباله های تولید شده داخل استان فقط برای وسیله زباله سوز و پردازش خاکروبه جمع آوری شوند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند استان بوسیله پیش بینی هزارمیلیارد تومانی داخل قانون بودجه کشور نیز اشاره کرد و گفت: وزارت کشور و موسسه صنعت و هوا زیست و راه اندازی شهرداریها به نعوظ شدید پیگیر اختصاص منابع مالی این اعتبار هستند.

شهشانی به اتفاقات مثبت و خوب در سراوان نیز اشاره می کند که از چشم رسانه ها دور باقی مانده است. وی می گوید: صرفا آن چیزی که از سراوان در رسانه ها منعکس می شود خاکروبه است. اما جاده کشی، ایجاد فنس، اقدامت بهداشتی از عموم کاهش پوشش خاکروبه و کاهش آلودگی و مگس نیزدر این منطقه عارض محزون که حاصل بخش بوده است. شهشهانی قرارداد خرید و نصب دستگاه خاشاک سوز را ۲۷ ماه عنوان کرد و گفت: دراین مدت اتفاقات و حوادث غریزی یدکی ممکن است رخ بدهد و زمان پایان پروژه را طولانی برنده درنگ اما بعد از آن گیلان مبصر ترین نیروگاه خاشاک سوز سرزمین را خواهد داشت و سعی و مجاهدت همگی مایه های استان تو بر طرف کردن مشکلات و مدیریت پسماند زباله استان راحتی پژمرده است. ساماندهی خاکروبه به منابع مالی و وقت زیادی نیاز دارد

«همایون اجتماعی شاهرودی» کارشناس پسماند غم تو این باره می گوید: معضل پسماند فقط مختص به گیلان زدودن و کل کشور با آن محبوس است و شهردار رشت نیزبه نیکی به این موضوع واقف است اما او یک شهردار است و مطالبات شهروندان فقط درخصوص زباله نیست. شاید شخص شهردار با بیان این مطلب صلاح دیده جهش اجتماعی ونگرانی های بشریت نسبت به این مساله را کاهش دهد که البته یکی از راهکارهای کاهش دریافتن ها به سراوان نصب زباله سوز خواهد بود.

مدنی امتداد می دهد: مشکلی که در گمارش زباله سوز حیات دارد عدم تخصیص منابع مالی انتصاب دستگاه از لفظ دولت است. دستگاه زباله سوزش ۵۰۰ تنی TTS در زمانی خریداری شد که هزینه گمارش آن ۳۸ میلیارد تومان بود اما حالا برای نصب آن باید ۱۰۰ میلیارد تومان منابع مالی داخل اختیار شهرداری باشد. درواقع اکنون تخصیص بودجه ای که بتواند گمارش این پروژه را تسریع یواش هنوزانجام نشده و با توجه به اینکه دراقتصاد مقاومتی قرار داریم، دولت و دایره پروگرام بودجه و شخص نوبخت دستش دراینباره بسته است. این هزینه می بایست داخل قالب بودجه سنواتی از لفظ بخت بوسیله شهرداری رشت داده شود.

وی به لزوم دخول بخش خصوصی در پروژه سراوان تاکید می کند و می افزاید: دراستان تهران بخاطر پروژه مشابه نصب زباله سوز ۶۰ درصد منابع ازسوی شهرداری و ۴۰ درصد توسط حصه خصوصی ارتکاب شد.  این کارشناس پسماند با رمز به اینکه انفراد منابع مالی شهرداری و کاهش درآمدهای شهری موجب شده شهردار نتواند منابع مالی مورد احتیاج نصب دستگاه را مطمئن کند میگوید: نگه داشت قصبه رشت خویشتن هزینه بردار است و از طرف دیگر درآمدهای شهرداری کم شده است. وی متقی است: مباحث زیست محیطی از عموم بحث سراوان رشت نیازمند فعالیت بسیار گران و هزینه بردار است. ساماندهی کوهستان زباله و کاهش خطرات زیست محیطی این منطقه به منابع مالی و لمحه زیادی نیاز دارد.
  • ۹۸/۰۸/۰۸

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی