مقاله انجمن

اگر بوسیله فلسفه علاقه مند باشید و بوسیله قفسۀ تاریخ های فلسفه تو کتاب فروشی ها یا کتابخانه ها نگاهی انداخته باشید، در کنار آثار نام های وقار قرین سقراط، نیچه و شوپنهاور، کتاب های «آلن دوباتن» به چشم تان می خورد. اگر از سرِ کنجکاوی، چند خوش نویسی از کتاب های دوباتن را بخوانید یا نام او را در اینترنت جست وجو کنید، او را معلم فلسفه ای می یابید که با زبانی جدید از فلسفه می گوید، زبانی که سادگی بارزترین فردی اش است. داخل ادامهٔ این مطلب ، بیشتر با این فیلسوف سوئیسی و آثار و فعالیت هایش داخل شالوده ٔ آموزش فلسفه به تعبیر میسر آشنا می شویم.

حتما بخوانید:کتاب سرگذشت فلسفه؛ کتابی خواندنی برای دوستداران داناییمثلث سخنوری؛ تأثیرگذاری بر مخاطب با دستیار فلسفه های یونان باستانمعرفی تاریخچه دختر پرتقالی؛ اثری دیگر از نویسندهٔ دنیای سوفی زندگی نامه آلن دوباتن

آلن دوباتن (Alain de Botton) متولد ۲۰ دسامبر ۱۹۶۹ داخل زوریخ سوئیس است. تحصیلات او داخل لفافه ٔ «تاریخ» در دانشگاه کمبریج، و «فلسفه» در کینگزکالج لندن بوده است. دوباتن دورۀ دکتری خود را درون رشتۀ «فلسفۀ فرانسه» در دانشگاه هاروارد شقه کاره رها کرده است. آلن در سال ۲۰۰۳ ازدواج کرده است و دو پسر پسر دارد.

دوباتن بعد از رها کردن دورۀ دکتری اش، فعالیت حرفه ای خود را بوسیله نشانی نویسندۀ فلسفی آغاز کرد. تو ادامه، با این بُعد رادیکال زندگی او بیشتر آشنا می شویم. آشنایی با ریختگی نوشته ها و تفکرات

طی هزاران سال، فلسفه بوسیله ظاهر پیچیده وجود و فقط مخاطبان خاص خویشتن را داشت. عامۀ مردم متصل از حس نظم های فلسفه ناتوان بودند. شاید هیچ گاه فیلسوفان بزرگ و البته عاشقان فلسفه فکر نمی کردند زمانی فلسفه را این جاه ساده تو کتاب های فیلسوفی سوئیسی بتوان آموخت. آنها که نمی دانستند فلسفه چه دردی از آنها دارو خواهد کرد، ساده سازی فلسفه را لغو می انگاشتند، ولی تا اینکه عاشقانِ فلسفه آموختن و با فلسفه زندگی کردن همچنین چنین خیالی درون حافظه نداشتند.

حال، پرسش اینجاست که آلن دوباتن چگونه این کار را ایفا می دهد؟ او که سال ها در این رشته تحصیل کرده بود، به احسان قبض که راز به کارگیری فلسفه همانا ساده اقرار کردن و پیوند زدن آن با چالش های روزمرۀ انسان است. او از اهمیت این پل ارتباطی بین فلسفه و زندگی روزانه به منت آگاه وجود. پس دست به فرمان شد و نوشتن از چالش های روزمره از دریچه ٔ فلسفه را آغاز کرد. برهان پا بر جا محبوبیت دوباتن و کتاب هایش همین است.

عشق، روابط اجتماعی، چالش های شغلی، هنر و هرآنچه زندگی روزمرۀ آدم معمولی را می سازد، موضوع کتاب های اوست. هدف واقعی او ایجاد آگاهی و رضایت از زندگی است. دوباتن فلسفه را درمان و راهکاری بخاطر بسیاری از مشکلات و نابسامانی های زندگی امروز می داند.

دوباتن بخاطر ارائۀ فلسفه اش گاه از داستان و گاهی غصه از طنز در نوشته هایش مصرف می کند؛ علاوه پهلو این، درون همۀ آثار او رگه هایی از روانشناسی دیده می شود. چنین ابزارهایی در تأثیرگذاری کلام این فیلسوف سوئیسی، بیش مؤثرند. معرفی آثار

آلن دوباتن کتاب های دوست داشتنی، تسلی بخش و درمانگر بسیاری تصنیف است. مهم ترین کتاب های او عبارت اند از: «جستارهایی در باب عشق»، «تسلی کمی های فلسفه» و «هنر همچون درمان». از جمله آثار دیگر دوباتن می استعداد به این تاریخ ها اشاره کرد: «دین بخاطر خداناباوران»، «هنر سیروسفر»، «پروست چگونه می تواند عمر شما را دگرگون کند؟»، «خوشی ها و مصائب کار»، «سِیر عشق»، «تو باب مشاهده و ادراک»، «یک هفته در فرودگاه»، «هیجان منزلت» و «تشویش موقعیت».

در ادامه، با سه گانه تاریخ اساسی او بیشتر آشنا می شویم. شروعی مظفر با «جستارهایی درون باب عشق»



سال ۱۹۹۳ آلن دوباتن اولین کتابش را روانه ٔ بازار تاریخچه کرد: «جستارهایی تو باب عشق». این تاریخ بیش تک توجه قرار گرفت.

او داخل این کتاب از روایت ماجرای آشنایی و ارتباط چوب بست جوانی با یکدیگر، کمک گرفته تا از دیدگاه و باورهایش دربارۀ خاطرخواهی و شکل گیری رابطه عاشقانه بگوید. جستارهای او و داستانی که روایت می بطی ء بوسیله چنین سؤالاتی پاسخ می دهد: «چگونه روابط مان را آغاز کنیم؟» خواه «چگونه ارتباط ٔ رضایت کمی داشته باشیم؟»

تو مدخل هایی از این کتاب، می خوانیم:

«الیاس کانتی می گوید: «دید آن سوی آدم ها بسی آسان است، اما ما را به هیچ جا نمی رساند.» این گفته به ما می فهماند که چقدر راحت و در عین حال چقدر بی فایده می توانیم عیوب دیگران را رسیدگی کنیم. آیا تا حدی بوسیله این پندار دچار عشق نمی شویم که موقتا از نظر آن لفظ آدم ها دست کشیده ایم، تا اینکه چنانچه به این قیمت طولانی شود که چشم خودمان را درون این سیلان کمی ببندیم؟ اگر بی اعتمادی و خاطرخواهی درون دو انتهای متضاد یک طیف فراغت بگیرند، آیا خواستار شدن ما از بدگمانی و بی اعتمادی رخوت آور نیست که می خواهیم از آن خلاص شویم؟ آیا در عشق از نگاه شروع نوعی اغراق آرزومندانه نسبت بوسیله صفات معشوق حیات ندارد؟ اغراقی که ما را از بدبینی معمول مان دور می سازد و کارمایه های مان را پهلو کسی متمرکز می سازد که می توانیم چنان باورش داشته باشیم که هرگز تا اینکه خویشتن را عقیده نداشته ایم؟» (ص۱۰) «تسلی بخشی های فلسفه»، کتابی با یک آماج و دو علامت

دوباتن هموار بوسیله عقب کاربردی کردن فلسفه در زندگی است. او در «تسلی بخشی های فلسفه» دست بوسیله کار جالبی خورده است: با گزینش فیلسوف های ابهت متشابه سقراط، نیچه، اپیکور، مونتنی، شوپنهاور و سنکا، مصرف فلسفه در عمر آنها را بررسی کرده است. او پارسا است هرکدام از این فیلسوف ها بخاطر استقلال از مشکلات شان بوسیله فلسفه حمایت برده اند. دوباتن نشان می دهد که چگونه می شود از فلسفه داخل مراحل مختلف زندگی استفاده کرد. در واقع، او با یک تیر، دو مدال خورده است: حزن بوسیله مرام اصلی اش یعنی «شرح فلسفه به اصطلاح سهل» رسیده است و اندوه مخاطب را با فیلسوف های بزرگ و فلسفه هایشان آشنا کرده است.

بخش هایی از این کتاب را می خوانیم:

«من نسبت به آرا و عقاید مردم، بوسیله طور علنی، ابراز شک و وسواس نمی کردم. من تو پی فراخوانی ثبوت و موافقت صاحبان غلبه بودم و تا مدت ها پس از ملاقات با آن ها سراسیمه این بودم که آیا مرا خوشایند یافته اند خواه نه. ولی سقراط داخل موافق لیس محبوبیت و محکوم شدن از طرف حکومت، متزلزل نشد. او به سبب گله و شکایت دیگران از افکار خود مشت برنداشت. علاوه به خشکی امدن این، اعتماد به نفس او ناشی از امری ژرف زیرفون از تندخویی و شجاعت ابلهانه وجود. این اعتماد به لحظه نسب در فلسفه داشت. فلسفه به سقراط عقایدی داده بود که می توانست در هنگام رویارویی با لگن دیگران، بوسیله این باورها اعتمادی عقلانی و نه هیستریک داشته باشد.» (ص ۱۹) به کار شهود «هنر همچون تداوی»



از دیگر تاریخ های محبوب آلن دوباتن، تاریخچه «هنر همچون علاج» است. او این کتاب را با همراهی جان آرمسترانگ نوشته است. این پی با عنوان «هنر چگونه عمر شما را دگرگون می کند؟» تیمار داخل بین برگردان های فارسی دیده می شود. در این کتاب، دوباتن بوسیله همراه همکارش می کوشند که از دیدگاه نو ای به هنر نگاه کنند. مجاهدت آنها پاسخ به چنین پرسش هایی است: «هدف از هنر چیست؟» یا «هنر چگونه می تواند لذت و زیبایی را چاشنی لحظات زندگی مان کند؟»

در این کتاب، فدایی تصاویر هنری هم تحلیل و وارسی شده اند. این شیوۀ آنان بوسیله درک بهتر فلسفه شان دستیار می کند. از لفظ دیگر، درود این کتاب از فلسفه ٔ هنر، مخاطب را تشویق می کند که هنر را به روند زندگی روزمره اش وارد کند و از مزایای آن روزی مند شود.

تو بخش هایی از این تاریخچه آمده است:

«ذهن ما به طرز دردسرسازی تمایل دارد اطلاعات عمده را به فراموشی بسپارد، چه اطلاعات مربوط بوسیله وقایع و چه مفروضات حسی. نگاشتن واکنشی است آشکار به پیامدهای فراموشی؛ هنر دومین واکنش مهم است.

رنو پرسشی بزرگ را مطرح می کند؛ چرا هنر برای ما رادیکال است؟ به جای اینکه به این معمای کوچک نم بپردازد که اولین سعی های تصویری چه بوده است. پاسخی که او می دهد ابهت اضافی دارد. هنر به ما معاون می درنگ کاری را به عمل برسانیم که در عمر مان از وقار بسیاری برخوردار است: چسبیدن به چیزهایی که شناخت پایگاه داریم وقتیکه از دست رفته اند.» (ص ۱۰) در «مدرسۀ زندگی» دوباتن چه می گذرد؟

در سال ۲۰۰۸، آلن دوباتن بخاطر پیگیری اهدافش در زمینۀ فلسفه، مؤسسه ای درون لندن به صیت مدرسۀ عمر (The School of Life) تأسیس کرد. او با این مؤسسه بوسیله کار خود در حوزۀ ساده سازی فلسفه وسعت بیشتری بخشید. در حال حاضر، دوباتن در پیوند اعطا کردن فلسفه با زندگی صاحب سبک است. او در این مؤسسه به همراه همکارانش به سایرین روابط بهتر، و زندگی باکیفیت تر و البته رضایت بخش تر می آموزد. علاوه بر این، خطبه در مجمع های مختلف درون بکلی دنیا، و انتشار کتاب، مقاله و ویدئو از یکسره فعالیت های آنان است. همچنین، این مؤسسه به تازگی نرم افزاری با نام «مدرسۀ زندگی» تولید کرده است. این یواش افزار نیز در سراسر جهان مخاطبان بسیاری مشخص کرده است. تازه ترین اخبار مربوط به دوباتن را از کجا پیگیری کنیم؟

برای اطلاع از نو ترین فعالیت های آلن دوباتن و آشنایی بیشتر با او و مجموعه آثارش می توانید به وب سایت شخصی او مراجعه کنید.

این وب سایت از چنین بخش هایی تشکیل شده است: اخبار، نویسندگی و معرفی کتاب های دوباتن، فعالیت های رسانه ای او تو تلویزیون و شبکه های اجتماعی، معرفی بیشتر «مدرسۀ زندگی»، معرفی فروشگاه های معتبری که آثارش در آن به فروش می رسد و البته فعالیت های هنری او درون حوزۀ معماری. داخل ادامه بخوانید: کتاب دنیای سوفی جای پا یوستین گوردر؛ سفری هیجان انگیز بوسیله کتاب فلسفه
  • ۹۸/۰۴/۱۰

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی