مقاله انجمن

سبز شو همچو سبزه

همشهری آنلاین- ثریا روزبهانی: سرای محله ها بخاطر سرگرمی و نیز ارتقای سلامت فصیح دانش آموزان و خانواده ها در فضای منزل تصمیم پژمرده اند چندین فتنه برای دسته های اهل سنت متنوع برگزار کنند. برای شرکت در این مشق ها فقط کافی است یکی از موضوعات مسابقه را برگزینی کرده و حداکثر ۳ عکس جلوه گر از آنها را به همراه نام، نام خانوادگی، کدملی و عده تماس بوسیله نشانی @flower۱۱۱۱۱۱۱ ارسال کنید.

موضوعات این تمرین شامل روند کاشت سبزه جشنواره از ابتدا و طول رشد تا روز ۲۰ اسفند و تاسیس هفت سین با دوریختنی ها برای همه رده سنی ،نقاشی داخل مورد پیشگیری از بیماری ها و منفصل بهار برای رده اهل سنت ۳ تا ۷ سال ،و کاردستی با دور ریختنی ها مربوط بوسیله رده اهل سنت ۸ تا ۱۵ سال است. باید توجه داشته باشید که برای شرکت درون این مسابقه و ارسال آثار تا ۲۰ اسفند فرصت دارید و بعد از ایام جشنواره به برترین آنها جوایز ارزنده ای اهدا می شود. «مریم میرموسوی» مربی آشپزی و سفره آرایی برای اینکه سبزه ملیح و سمنو خوشمزه ای تو سفره هفت سین امسالتان داشته باشید، در این ماخذ به شما آموزش می دهد.   سین هفت سین

«سمنو» یکی از سین های سفره هفت سین است که از آن به عنوان تشبیه کردن برکت و باروری گیاهان اشتهار بنده می شود. پختن سمنو زمان بر بوده و نیاز به صبر و طاقت دارد. به همین دلیل بانوان تقدم می دهند سمنوی هفت سین خود را از مغازه ها خریداری کنند. معمولا در سمنوهای آماده برای اینکه زودتر پخته و تهیه شوند از مواد افزودنی استفاده می کنند و مراحل پخت درون آن رعایت نمی شود. به گفته میر موسوی بهتر است بانوان منطقه در این روزهای پایانی سال با کمی صبر در کنار دیگر کارهای خویشتن سمنو هم بپزند.

بخاطر پخت سمنو برای ۱۰ نفر بوسیله یک کیلوگرم گندم و یک و نیم کیلوگرم آرد گندم حاجت داریم.  شروع گندم ها را پاک کرده و خوب بشویید. آنرا به مدت ۳ ساعت زیرفون کرده و مجدد بشویید تا کاملا پاکدامن شوند. روی گندم ها به معادل ۳ انگشت آب سرد ریخته و می گذارید ۲ روز داخل آب بماند. فراموش نکنید داخل طول این مدت بخاطر اینکه گندم ها رایحه نگیرند آب آنها را مرتب عوض کنید. وقتی گندم ها جوانه زد آب آن را با گذر از آبکش  می گیرید و داخل یک دستمال مبرا و خیس می ریزید. روی گندم های جوانه زده را هم دستمال نم دار بکشید.

غله ها را ۲ روز میان دستمال مرطوب دار قرار دهید. در این مدت هر روز با دست رویشان کمی آب بپاشید تا ریشه دهند. وقتی غله ها لب زدند آنها را از بقچه بیرون کرده و مدت ۲ روز دیگر در سینی بگذارید. هر روز قدری آب روی آنها بپاشید تا ساقه ها اهتزاز و نقره ای شوند. وقتی ساقه ها نقره ای شد آنها را برداشته با دست خرده تکه و خرد کنید. پس ازآن در سبد بریزید تا آب اضافه آن برود.

اکنون مرحله حقیقی پخت مقدمه می شود. برای اینکار، گندم های ساقه زده و دانش کرده را در هاون کوبیده خواه با چرخ گوشت چرخ کنید. این امر را ۷ مرتبه تکرار کنید تا شیره اش کاملا خارج شود. در یک ظرف ارشد مقدار کمی آب بریزید و غله چرخ کرده را در دستمال گذاشته با قاعده فشار دهید تا محلول غلیظ قندی دارویی آن درآید. عصاره به دست آمده را با آرد الک کرده داخل قابلمه ریخته و در حرارت زیاد به مدت ۲۰ دقیقه بگذارید بجوشد. در طول جوشیدن نیکو هم بزنید. سپس حرارت را کم کنید و در حرارت کم نیکو هم زنید. مواد باید حدود ۴ ساعت بپزند تا به شکل حلوا درآید.

داخل پایان سمنو را مدت نیم زمانه ثانیه بگذارید تا نفس بکشد. البته فراموش نکنید موقع پختن برای اینکه مواد خوب تیمار زده شود می توانید از بادام پوست دار کمک بگیرید. چون پخش کردن بخشی بادام با غشا در سمنو به شما کمک می یواش تا راحتتر هم بزنید.  

کاشت سبزه داخل سبو 

 بخاطر کاشت گندم در سبو به ۱۰ روز زمان نیاز داریم. مقدمه یک شیشه الات غله را یک روز خیس کرده پس ازآن درون یک جامه دان نخی بریزید و روزی یک مرتبه غله ها راکاملا خیس کنید. بعد از ۲ تا ۳ روز گندم ها عین و جوانه می کنند. سپس کف یک تنگ را به کلفتی ۵ تا ۶ سانت سنگریزه بریزید وگندم های آماده شده را چند لایه روی سنگریزه ها پهن کنید. سبزه ها را آب افشان کرده و یک نایلون که دو جای آن را سوراخ کرده اید را روی سطح کار قرار دهید. دروز بعد نایلون را بر دارید. این سبزه چون در سبو است بوسیله آبیاری اضافی حاجت ندارد. بهره دوبار داخل کمیت آب افشانی کافی است. دقت کنید جای این سبزه باید خنک باشد داخل غیر این صورت کپک می زند.
  • ۹۸/۱۲/۱۴

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی